Προπτυχιακές Σπουδές
Φυσιολογία ΙII
- Αντικείμενο του μαθήματος
- Μορφή διδασκαλίας
- Εκβάσεις διδασκαλίας
Οργάνωση και λειτουργία του Αναπνευστικού, Ουροποιητικού και Κυκλοφορικού Συστήματος. Κατανόηση των λειτουργικών σχέσεων μεταξύ των συστημάτων αυτών και συμμετοχή τους στην ομοιοστασία του ανθρώπου.
Τα μαθήματα περιλαμβάνουν διαλέξεις από έδρας και διενέργεια εργαστηριακών ασκήσεων από μικρές ομάδες φοιτητών καθώς και ασκήσεις μέσω προγραμμάτων προσομοίωσης (Η/Υ) σχετικών με τα περιεχόμενα της διδασκαλίας και την εφαρμογή τους.
Ο συνδυασμός των μεθόδων αυτών εξασφαλίζει την κατανόηση των μηχανισμών του οργανισμού και εισάγει τους φοιτητές στην παθοφυσιολογία των συστημάτων αυτών.
Μαθησιακός στόχος του μαθήματος Φυσιολογία IΙΙ είναι, ο φοιτητής στο τέλος του μαθήματος να αποκτήσει μια βαθύτερη γνώση Α) της λειτουργίας το αναπνευστικού συστήματος όπως για τη σχέση των πιέσεων μεταξύ ατμοσφαιρικού αέρα και του εσωτερικού της θωρακικής κοιλότητας, τι ονομάζουμε πνευμονικό όγκο αέρα και ποιες είναι οι χωρητικότητες των πνευμόνων καθώς και πως διαβάζεται ένα σπιρογράφημα και η καμπύλη κορεσμού της αιμοσφαιρίνης Β) της δομής και λειτουργίας των νεφρών και του ουροποιητικού συστήματος (π.χ. πως πραγματοποιείται η σπειραματική διήθηση και η σωληναριακή απορρόφηση), πως τα νεφρά ρυθμίζουν το ισοζύγιο νατρίου-καλίου και γενικά πως συμβάλλουν στη ρύθμιση της οξεοβασικής ισορροπίας και Γ) των οργάνων του κυκλοφορικού συστήματος, του ρόλου της μικρής και μεγάλης κυκλοφορίας, καθώς και των συστατικών του αίματος.
- Γενικά
- Μαθησιακά αποτελέσματα
- Περιεχόμενο μαθήματος
- Αξιολόγηση
- Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
ΣΧΟΛΗ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ | ||||
ΤΜΗΜΑ | ΙΑΤΡΙΚΗΣ | ||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ | ||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | 155-ΙΑΥ 302 | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | Δ΄Εξάμηνο | ||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΙΙΙ | ||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ | ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ | ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |||
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις | 12 | 7 | |||
|
|
| |||
|
|
| |||
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4. |
|
| |||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων | ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ | ||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
|
| ||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: | ΕΛΛΗΝΙΚΗ | ||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | ΝΑΙ | ||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
|
Μαθησιακά Αποτελέσματα | ||
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος. Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α · Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης · Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και Παράρτημα Β · Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων | ||
Το μάθημα αποτελεί την βάση της κατανόησης,της οργάνωσης και λειτουργίας του κεντρικού και περιφερικού νευρικού συστήματος, των αισθητηρίων οργάνων και του ενδοκρινικού συστήματος.Η ανατομικο-λειτουργική συνεργασία των παραπάνω δηλ. τoνευροενδοκρινικό σύστημα εξασφαλίζειτην ολοκληρωμένη επεξεργασία ερεθισμάτων του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος καθώς και την ρύθμιση και τον έλεγχο εκούσιων και αυτόνομων (αντανακλαστικών ) αποκρίσεων στον ανθρώπινο οργανισμό. Η ύλη του μαθήματος εισάγει τον φοιτητή της Ιατρικής στις έννοιες της φυσιολογικής λειτουργίας του νευρικού και του ενδοκρινικού συστήματος αλλά και χαρακτηριστικών παθολογικών αποκλίσεων που αποτελούν στόχο θεραπευτικής αγωγής και παρέμβασης προκειμένου να επανέλθει το σώμα στην φυσιολογική του κατάσταση. Αναπτύσσονται διεξοδικά οι φυσιολογικοί μηχανισμοί σε συστημικό, οργανικό και μοριακό επίπεδο μέσω των οποίων όλα τα αισθητικά ερεθίσματα-πληροφορίες προσλαμβάνονται , υφίστανται επεξεργασία, ελέγχονται και οδηγούν σε αποκρίσεις, μέσω του νευρο-ενδοκρινικού συστήματος, όλων των άλλων συστημάτων του σώματος .Οι ασθητικές ( μηχανοδεκτικές, χήμειοδεκτικές, ιδιοδεκτικές) και αισθητηριακές λειτουργίες (όραση,ακοή,γεύση ,όσφρηση) ,η κίνηση ,η ισορροπία , η στάση του σώματος ,ο μυοσκελετικός συντονισμός, η αυτόνομη ρύθμιση της λειτουργίας κυκλοφορικού, αναπνευστικού, ουρογεννητικού και πεπτικού συστήματος, του μεταβολισμού και της διατροφής ,οι μηχανισμοί του stress,οι ανώτερες εγκεφαλικές λειτουργίες(συνείδηση,σκέψη,συναίσθημα,μνήμη,μάθηση) και καταστάσεις(εγρήγορση,ύπνος,όνειρο)αναπτύσσονται διεξοδικά με έμφαση τόσο τις γενικές αρχές όσο και τα επί μέρους κυκλώματα και τους νευρο-ορμονικούς άξονες που διέπουν την φυσιολογική λειτουργία. Τελικός στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση της ολοκληρωμένης νευρο-ενδοκρινικής λειτουργίας στην διατήρηση της ομοιοστασίας του σώματος, των μηχανισμών που την υποστηρίζουν καθώς και εισαγωγή σε επιλεγμένες παθολογικές εκτροπές και τις δυνατότητες επαναφοράς τους στην φυσιολογική λειτουργία Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να: · Κατανοεί τα λειτουργικά χαρακτηριστικά και την φυσιολογική σημασία των κυκλωμάτων και μηχανισμών του νευρικού και ενδοκρινικού συστήματος · Εκτιμά αδρά την αισθητικο-κινητική κατάσταση του σώματος ,τις αντιδράσεις του νευρο-μυο-σκελετικού συστήματος, την λειτουργία των αισθητηρίων οργάνων, την μεταβολική κατάσταση του οργανισμού και τις φάσεις του αναπαραγωγικού κύκλου με την βοήθεια συγκεκριμένων ελέγχων και μεθόδων · Χρησιμοποιεί ειδικά όργανα (ακουόμετρο, οφθαλμοσκόπιο, περίμετρο, νευρολογικό σφυράκι, δερματοπτυχόμετρο, λιπομετρητή σώματος , κιναισθησιόμετρο, αισθητική εκτίμηση με δίσκο Frey, σφυγμομανομετρικήαλγο-εκτίμηση ) ,προγράμματα προσομοίωσης και μικροσκοπία κολπικών παρασκευασμάτων (διάκριση φάσεων αναπαραγωγικού κύκλου) · Αναλύει και σχολιάζει δεδομένα μετρήσεων φυσιολογικών παραμέτρων εκτίμησης της νευρο-ενδοκρινικής λειτουργίας που λαμβάνει μέσω ειδικών ελέγχων από το ίδιο το σώμα του/της , τους συμφοιτητές/τριες ( ομάδες 2-4 ατόμων) και ασκήσεων προσομοίωσης σε ψηφιακό περιβάλλον. · Διακρίνει μηχανισμούς που διαταράσσονται και προκαλούν ειδικές παθολογικές καταστάσεις καθώς και τις δυνατότητες επαναφοράς τους στην φυσιολογική ομοιοστασία · Συνεργάζεται με τους συμφοιτητές/τριες στην ανταλλαγή γνώσεων, άσκηση κριτικής σκέψης, επίλυση θεωρητικών και μεθοδολογικών προβλημάτων, δημιουργία ομαδικού πνεύματος στην αντιμετώπιση ιατρικών προβλημάτων. · | ||
| Γενικές Ικανότητες | |
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. | ||
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις Λήψη αποφάσεων Αυτόνομη εργασία Ομαδική εργασία Εργασία σε διεθνές περιβάλλον Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών | Σχεδιασμός και διαχείριση έργων Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης | |
• Λήψη αποφάσεων • Αυτόνομη Εργασία • Ομαδική Εργασία • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής • Προαγωγή ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
|
Δομή και οργάνωση και λειτουργία κεντρικού νευρικού συστήματος(KNΣ). Λειτουργία νευρώνα, συνάψεων, νευροδιαβιβαστών. Λειτουργία, ευαισθησία, ταξινόμηση αισθητικών υποδοχέων και νευρικών ινών . Αντανακλαστικά κυκλώματα (μυοτατικά,τενόντια). Λειτουργικά χαρακτηριστικά της αλγοαίσθησης. Aισθητικές, κινητικές οδοί.Kυταροαρχιτεκτονικήκαι δραστηριότητα φλοιού. ΄Υπνος , εγρήγορση,κιρκαδιανοί ρυθμοί. Aνώτερεςφλοιϊκές λειτουργίες. Κέντρα λόγου, Μνήμη, Μάθηση. Φυσιολογικός ρόλος εξωπυραμιδικού συστήματος στην στάση, στήριξη, ισορροπία σώματος. Βασικά γάγγλια, λειτουργία, διαταραχές . Στέλεχος και αιθουσαίο όργανο.Παρεγκεφαλίδα, λειτουργική ανατομία-ιστολογία, κυκλώματα και ρόλος τους, διαταραχές .
Λειτουργικά χαρακτηριστικά αυτόνομου νευρικού συστήματος (ΑΝΣ).Υποθάλαμος , έλεγχος και ρυθμιστικές λειτουργίες του ΑΝΣ επί των συστημάτων (κυκλοφορικό, αναπνευστικό, πεπτικό, ουροποιητικό, αναπαραγωγικό), μηχανισμοί stress. Μεταιχμιακό νευρικό σύστημακαι σύνδρομα.
Αισθητήρια όργανα, αισθητηριακή λειτουργία. Οφθαλμός, αρχές οπτικής, αμφιβληστροειδική λειτουργία, οπτικές οδοίκαι πεδία, χρωματική όραση, προσαρμογές οφθαλμού, διαθλαστικές ανωμαλίες.Ακοή, αρχές ηχο-ακουστικής φυσικής, λειτουργία κοχλία και οργάνου Corti, κεντρική ακουστική ολοκλήρωση. Ομιλία. Όσφρηση. Γεύση.
Εισαγωγή στην φυσιολογία ενδοκρινικού συστήματος . Βιοχημείακαι μηχανισμοί δράσης ορμονών , αρχές μοριακής , κυταρικής ενδοκρινολογίας. Υποθαλαμο-υποφυσιακό σύστημα και ΚΝΣ. Ορμόνες υπόφυσης, λειτουργίες, ρύθμιση έκκρισης. Μεταβολικές ορμόνες θυρεοειδή, παραγωγή, λειτουργίες,ρύθμιση έκκρισης. Μεταβολισμός ιωδίου. Υπερθυρεοειδισμός ,υποθυρεοειδισμός. Ορμόνες φλοιού επινεφριδίων, αλατοκορτικοειδή, γλυκοκορτικοειδή,λειτουργίες , ρύθμιση έκκρισης . Αξονας υποθάλαμος-υπόφυση-επινεφρίδια. Ομοιοστασία γλυκόζης. Ινσουλίνη και μεταβολισμός υδατανθράκων, λιπών, πρωτεϊνών. Ρύθμιση ινσουλίνης, γλυκαγόνης, γλυκόζης αίματος. Παθοφυσιολογία σακχαρώδη διαβήτη. Ομοιοστασία ασβεστίου. Δράσεις παραθορμόνης, βιταμίνης D , καλσιτονίνης. Οστεοπόρωση. Δράσεις ανδρογόνων. Βασικός μεταβολισμός. Ρόλος λεπτίνης στην πρόσληψη τροφής. Εκτίμηση παχυσαρκίας και σύστασης του σώματος . Κατανομή λίπους σώματος.
Συνιστώμενασυγγράματα:
Ιατρική Φυσιολογία
Συγγραφείς: BoronF., Wolter, BouipaepI., Emile
Eκδότης/Διαθέτης: Broken Hill Publishers Ltd.
ISBN: 978-9925-563-57-9
Kωδικός: ΕΥΔΟΞΟΥ 77107185
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ | Εκπαίδευση με προσωπική παρουσία · Αίθουσα διαλέξεων · Αίθουσα εργαστηριακών ασκήσεων | ||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ | · Χρήση Power Point, Videos, στιςδιαλέξεις · Χρήση προγραμμάτων πειραματικής προσομοίωσης Physio-Ex7.0, στις εργαστηριακές ασκήσεις
| ||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS |
| ||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές. |
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει: – Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής – Ερωτήσεις κρίσεως σύντομης ανάπτυξης
ΙΙ. Γραπτές εξετάσεις κάθε εργαστηριακής άσκησης(10%) που περιλαμβάνει: – Μετρήσεις λειτουργικών παραμέτρων – Σχόλια και ερμηνεία των δεδομένων – Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (10%)
|
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Ιατρική Φυσιολογία
Συγγραφείς: Boron F., Wolter, Bouipaep I., Emile
Eκδότης/Διαθέτης: Broken Hill Publishers Ltd.
ISBN: 978-9925-563-57-9
Kωδικός: ΕΥΔΟΞΟΥ 77107185
- Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 104
- Εξάμηνο εκπαίδευσης: 3°
- ECTS: 7.5