Προπτυχιακές Σπουδές

Φυσιολογία ΙI

Οργάνωση και λειτουργία του Αναπνευστικού, Ουροποιητικού και Κυκλοφορικού Συστήματος. Κατανόηση των λειτουργικών σχέσεων μεταξύ των συστημάτων αυτών και συμμετοχή τους στην ομοιοστασία του ανθρώπου.

Tα μαθήματα περιλαμβάνουν διαλέξεις από έδρας και διενέργεια εργαστηριακών ασκήσεων από μικρές ομάδες φοιτητών καθώς και ασκήσεις μέσω προγραμμάτων προσομοίωσης (Η/Υ) σχετικών με τα περιεχόμενα της διδασκαλίας και την εφαρμογή τους.

Ο συνδυασμός των μεθόδων αυτών εξασφαλίζει την κατανόηση των μηχανισμών του οργανισμού και εισάγει τους φοιτητές στην παθοφυσιολογία των συστημάτων αυτών.

 

Μαθησιακός στόχος του μαθήματος Φυσιολογία ΙΙ είναι, ο φοιτητής στο τέλος του μαθήματος να αποκτήσει μια βαθύτερη γνώση Α) της λειτουργίας το αναπνευστικού συστήματος όπως για τη σχέση των πιέσεων μεταξύ ατμοσφαιρικού αέρα και του εσωτερικού της θωρακικής κοιλότητας, τι ονομάζουμε πνευμονικό όγκο αέρα και ποιες είναι οι χωρητικότητες των πνευμόνων καθώς και πως διαβάζεται ένα σπιρογράφημα και η καμπύλη κορεσμού της αιμοσφαιρίνης Β) της δομής και λειτουργίας των νεφρών και του ουροποιητικού συστήματος (π.χ. πως πραγματοποιείται η σπειραματική διήθηση και η σωληναριακή απορρόφηση), πως τα νεφρά ρυθμίζουν το ισοζύγιο νατρίου-καλίου και γενικά πως συμβάλλουν στη ρύθμιση της οξεοβασικής ισορροπίας και Γ) των οργάνων του κυκλοφορικού συστήματος, του ρόλου της μικρής και μεγάλης κυκλοφορίας, καθώς και των συστατικών του αίματος.

ΣΧΟΛΗ

Επιστημών Υγείας

ΤΜΗΜΑ

Ιατρικής

ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ

ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΙΑΥ202

ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Γ’ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΙΙ

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 

7.5

 

 

 

 

 

 

Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (4).

 

 

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου,
ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

ΓΕΝΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ (ΥΠ)

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

 

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

ΕΛΛΗΝΙΚΗ

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

ΝΑΙ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ E-COURSE

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

·     Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

·     Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

·     Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Αντικείμενο Μαθήματος: Οργάνωση και λειτουργία του Αναπνευστικού, Ουροποιητικού και Κυκλοφορικού Συστήματος. Κατανόηση των λειτουργικών σχέσεων μεταξύ των συστημάτων αυτών και συμμετοχή τους στην ομοιοστασία του ανθρώπου.

 

Μορφή και εκβάσεις διδασκαλίας: Τα μαθήματα περιλαμβάνουν διαλέξεις από έδρας και διενέργεια εργαστηριακών ασκήσεων από μικρές ομάδες φοιτητών καθώς και ασκήσεις μέσω προγραμμάτων προσομοίωσης (Η/Υ) σχετικών με τα περιεχόμενα της διδασκαλίας και την εφαρμογή τους.

Ο συνδυασμός των μεθόδων αυτών εξασφαλίζει την κατανόηση των μηχανισμών του οργανισμού και εισάγει τους φοιτητές στην παθοφυσιολογία των συστημάτων αυτών.

 

Μαθησιακός στόχος του μαθήματος Φυσιολογία ΙΙ είναι, ο φοιτητής στο τέλος του μαθήματος να αποκτήσει μια βαθύτερη γνώση Α) της λειτουργίας το αναπνευστικού συστήματος όπως για τη σχέση των πιέσεων μεταξύ ατμοσφαιρικού αέρα και του εσωτερικού της θωρακικής κοιλότητας, τι ονομάζουμε πνευμονικό όγκο αέρα και ποιες είναι οι χωρητικότητες των πνευμόνων καθώς και πως διαβάζεται ένα σπιρογράφημα και η καμπύλη κορεσμού της αιμοσφαιρίνης Β) της δομής και λειτουργίας των νεφρών και του ουροποιητικού συστήματος (π.χ. πως πραγματοποιείται η σπειραματική διήθηση και η σωληναριακή απορρόφηση), πως τα νεφρά ρυθμίζουν το ισοζύγιο νατρίου-καλίου και γενικά πως συμβάλλουν στη ρύθμιση της οξεοβασικής ισορροπίας και Γ) των οργάνων του κυκλοφορικού συστήματος, του ρόλου της μικρής και μεγάλης κυκλοφορίας, καθώς και των συστατικών του αίματος.

 

 

Ώρες εκπαίδευσης για κάθε φοιτητή: 104

Εξάμηνο εκπαίδευσης: 3ο

ECTS: 7,5

Γενικές Ικανότητες

Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

 

Περιεχόμενο Μαθήματος:

  • Φυσιολογία αναπνευστικού συστήματος: Λειτουργική ανατομία του Αναπνευστικού Συστήματος. Μηχανισμοί της αναπνοής – Όγκοι και χωρητικότητες του αναπνευστικού συστήματος – Ανταλλαγή των αερίων στους πνεύμονες – Μικρή και μεγάλη κυκλοφορία. Ρύθμιση της αναπνοής – Τα κέντρα της αναπνοής – Περιφερειακοί και κεντρικοί χημειοϋποδοχείς – Διαταραχές οξεοβασικής ισορροπίας – Αναπνευστική ανεπάρκεια.
  • Φυσιολογία ουροποιητικού συστήματος: Λειτουργική ανατομική Ουροποιητικού Συστήματος – Νεφρική αιμάτωση – Σπειραματική Διήθηση – Λειτουργία των νεφρικών σωληναρίων – Συμπύκνωση και αραίωση των ούρων – Διατήρηση ισοζυγίου του Νατρίου, Χλωρίου, Καλίου και η σωληναριακή τους μεταφορά –  Σχηματισμός των ούρων – Ρόλος των νεφρών στη ρύθμιση της οξεοβασικής ισορροπίας – Ούρηση. Νεφρική ανεπάρκεια.
  • Φυσιολογία κυκλοφορικού συστήματος: Λειτουργική ανατομία του Κυκλοφορικού Συστήματος. Καρδιακή λειτουργία-Καρδιακός κύκλος – Ερεθισματαγωγό σύστημα – Ηλεκτροκαρδιογράφημα – Απλές Ηλεκτροκαρδιογραφικές διαταραχές – Κυκλοφορία και ρύθμιση του αίματος στην περιφέρεια – Νευρικοί και χημικοί μηχανισμοί για τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης του κυκλοφορικού συστήματος. Φλεβική κυκλοφορία – Λεμφική κυκλοφορία – Στεφανιαία κυκλοφορία. Καρδιακή Ισχαιμία και Έμφραγμα μυοκαρδίου – Καρδιακή Ανεπάρκεια – Καρδιακή κατέρρειψη (Shock).

Διδακτικά συγγράμματα

  1. Vander’s «Φυσιολογία του Ανθρώπου – Οι μηχανισμοί του σώματος» Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης ISBN 9789963274031

Ιατρική Φυσιολογία Ganong’s Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης ISBN 9604892501

 

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

 

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση υπολογιστών και βιντεο-προβολέων στις διαλέξεις, στις εργαστηριακές ασκήσεις και στις εργασίες που τους δίνονται για  παρουσίαση σε θέματα που αφορούν το γνωστικό αντικείμενο του μαθήματος

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

52

Εργαστηριακές ασκήσεις

40

Εκπόνηση εργασίας σε θέματα του γνωστικού αντικειμένου του εξαμήνου

30

Συγγραφή εργασίας

16

‘Ωρα μελέτης φοιτητής

74

 

 

 

 

 

 

 

 

Σύνολο Μαθήματος

212

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται  ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ελληνική

 

Μέθοδοι αξιολόγησης:

Γραπτή εξέταση με ερωτήσεις κριτικής ανάπτυξης και ερωτήσεις σύντομης απάντησης,

Εκπόνηση εργασίας με χορήγηση bonus, Εργαστηριακή εξέταση  στο τέλος της διαδικασίας κάθε εργαστηριακής άσκησης που προσμετράται, 10% στην τελική βαθμολογία της γραπτής εξέτασης στο τέλος του εξαμήνου και

υπολογισμός στον τελικό βαθμό που διαμορφώνεται.

 

 

Υλικό διδασκαλίας – μελέτης

 

  1. Vander’s «Φυσιολογία του Ανθρώπου – Οι μηχανισμοί του σώματος» Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης ISBN 9789963274031
  2. Ιατρική Φυσιολογία Ganong’s Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης ISBN 9604892501

Άλλα Μαθήματα